Fibersprængning 2017-03-28T21:17:58+00:00

Behandling Fibersprængning

Hvad er en Fibersprængning

En fibersprængning er i alt sin enkelthed en fiber som sprænges i en muskel. I det øjeblik skaden indtræffer, er man typisk omgående nødt til at stoppe med den aktivitet man var i færd med, da smerten er for kraftig til at fortsætte. En sådan skade kan komme til udtryk på en overfladisk eller mere omfattende måde. Ved den overfladiske fibersprængning føles skaden som en elastik der springer i musklen – ofte i forbindelse med sport eller anden aktivitet der har løb involveret. Her sidder fibersprængningen også overfladisk i muskulaturen, hvorfor der blot er tale om få fibre som bliver beskadiget. Derudover kan man som regel føle en lille defekt i musklen, som også skaber en mindre hævelse det sted, hvor fibersprængningen er sket.

En omfattende fibersprængning sker ofte i sammenhæng med en hurtig, tung belastning – her kan man også se mere komplicerede tilfælde, hvor musklen helt er revet over. Som udgangspunkt siger man, at jo mere omfattende en fibersprængning er, desto længere tid varer helingsprocessen også.       

Sådan forebygger du en fibersprængning?

Der findes mange forskellige aktiviteter, der tydeligt forebygger en fibersprængning. Har man eksempelvis ikke varmet op, inden man skal være meget fysisk aktiv, kan det have stor betydning for, om man får en fibersprængning. Ved let opvarmning – i form udstrækning eller langsomt løb – udvider blodkarrene sig, og ens led bliver smurt. På den måde gør man sine muskler klar, til den forestående fysiske belastning som venter. Ydermere er restitution efter hård, fysisk træning helt afgørende. Anvender man ikke den nødvendige restitutionstid, kan det resultere i en fibersprængning.

Det skal du gøre, hvis skaden er sket

Er man så uheldig at få en fibersprængning, er der flere behandlingsmetoder, man kan gå i gang med. En meget benyttet og anerkendt fremgangsmåde mod fibersprængning er den såkaldte RICE principepets. Her er de 4 tiltag, som RICE indebærer:

  • Hvile.
  • Is.
  • Kompression
  • Sørge for at benet er relativt højt hævet, når man ligger ned.

Denne fremgangsmåde tager dog udgangspunkt i fibersprængninger med mere kraftige hævelser, hvorfor man ikke altid skal benytte sig af RICE princippets ved en formodet, mild fibersprængning. Ikke desto mindre er det de ovennævnte 4 tiltag, man skal benytte sig af ved akut fibersprængning.   

Massage mod fibersprængning

De første 2 døgn efter fibersprængningen har fundet sted, kan man begynde med massage. Her er det altafgørende, at man tilfører en smule varme til det ramte område, så blodcirkulationen kan øges. Massage og generel udspænding skaber de bedste betingelser for en hurtig heling. Ydermere er fiberrig og vitaminrig kost anti inflammatorisk, da kroppen dermed er langt hurtigere om at genopbygge sig selv.             

Relateret Artikler

Boost healingprocessen…

Book en tid i dag!

Sportsmassage fra Sportsterapeuten giver dig

  • Ro i kroppen
  • Professionel behandling
  • Genopretter muskel balancen
  • Øger blodgennemstrømningen
  • Forbyggende mod skader
  • Høj service
Prøv dem gratis hele januar 2018

RECOVERY BOOTS -
GRATIS 20 min intro

De professionelles “hemmelige” våben!

Recoveryboots er det bedste system til restitution efter træning vha. kompression som øger blodcirkulationen.
BOOK EN TID NU!
close-link