lændesmerter 2017-03-28T21:27:25+00:00

Behandling Lændesmerter

Hvad er Lændesmerter

Lændesmerter er karakteriseret som smerter i den nederste del af ryggen og kaldes også for hold i ryggen eller ondt i ryggen. Det skelnes mellem 2 former for lændesmerter – akutte lændesmerter og kroniske lændesmerter. Akutte lændesmerter forekommer pludseligt og har ofte en kort varighed. Er smerterne derimod længerevarende, er der tale om kroniske lændesmerter – dermed ikke sagt at smerterne nødvendigvis i bogstaveligt forstand er kroniske. Er smerterne så kraftige at benene bliver følelsesløse, eller man har problemer med at holde på vandet, så skal man omgående søge læge eller skadestue.

Lændesmerter kan derudover stråle ned i benene i form af smerte i iskiasnerven. Iskiasnerven er en nerve, som starter i rygsøjlen og løber ned langs begge ben. Lændesmerter kan derfor være et resultat af, at iskiasnerven sidder i klemme. De fleste vil på et tidspunkt i deres liv opleve at få lændesmerter. Kvinder lidt oftere end mænd. Alligevel er det de færreste, som er bekendte med, hvorfor man får lændesmerter.

Hvorfor får man lændesmerter

Lændesmerter opstår typisk ved fysisk arbejde – særligt hvis man laver noget uvant, tungt arbejde. Men selvom man ofte kan give hårdt fysisk arbejde skylden, så er det alligevel svært at diagnosticere den eksakte årsag til smerten. Derfor bruger man udtrykket uspecifikke smerter, der man ikke umiddelbart kan give en garanti på, om det er nerver, led og muskler omkring den nederste region af rygsøjlen, der forårsager lændesmerterne. Folk, der ikke motionerer og træner et par gange om ugen, er også særlig disponible for at få lændesmerter.    

Hvad kan du selv gøre?

Det findes mange forebyggende behandlinger mod lændesmerter. Generelt anbefales det at styrke sin ryg og lænd gennem styrketræning – glem dog ikke at træne ben, baller og mave i den forbindelse, da alle disse muskler skal have en stærk muskulatur for at undgå lændesmerter.

Massage mod lændesmerter

Har man først fået lændesmerter kan man have brug for professionel hjælp til at lindre smerten. Massage og diverse muskel teknikker kan afspænde og virke smertenedsættende. Er man først gået i gang med massagen på det ramte område, kan det være en god idé at fortsætte med opfølgende massage, indtil lændesmerten ikke længere er ikke eksisternede.     

Relateret Artikler

Boost healingprocessen…

Book en tid i dag!

Sportsmassage fra Sportsterapeuten giver dig

  • Ro i kroppen
  • Professionel behandling
  • Genopretter muskel balancen
  • Øger blodgennemstrømningen
  • Forbyggende mod skader
  • Høj service
Prøv dem gratis hele januar 2018

RECOVERY BOOTS -
GRATIS 20 min intro

De professionelles “hemmelige” våben!

Recoveryboots er det bedste system til restitution efter træning vha. kompression som øger blodcirkulationen.
BOOK EN TID NU!
close-link