AKUT 2018-05-09T21:15:17+00:00

AKUT

  • 1. Protection

  • 4. Ice

  • 2. Compression

  • 5. Rest

  • 3. Elevation

  • 6. Movement

Ved en akutskade, er det først når den første hævelse og smerte har lagt sig, at sportsterapeuten kan hjælpe.
Det anbefales ved svære forvridninger og skader, at blive tilset på skadestue, læge og/eller fysioterapeut for diagnose.
Ved hævelser og væske i skadesområdet kan sportsteraputen hjælpe med kinesiotape til at aflaste, men også til at øge blodgennemstrømningen, så hævelser og væske fortager sig hurtigere.
Hvis man ikke kan komme til klinikken, så kommer sportsterapeuten til dig.
Se hjemmemassage

Når der sker en akut skade, gør det ondt når væv går i stykker, fordi nervetrådene i området påvirkes. Vævets små blodkar (kapillærerne) vil også være beskadigede, og der siver blod ud i vævet omkring.

Blødningen giver et forhøjet tryk i det beskadigede område, og smerten vil tiltage, efterhånden som blødningen og trykket bliver større.

Derfor handler “Akut skadesbehandling” om at begrænse den blødning og hævelse der sker i vævet, så man mindsker de efterfølgende gener og forkorter skadesforløbet.

Ved en akut skade, gælder det om at reagere hurtigt, det kan være et vrid på anklen, fiberspringning, trælår mv.

P = Protection/Beskyttelse, behandl skaden et sikkert sted, så skaden ikke kommer ud for yderligere belastninger
C = Compresion/Kompression, brug elastikbind til at give kompression
E = Elevation, hvis muligt, hæv det skadet område over hjertehøjde
I = Ice/is,  nedkøl det skadet område
R = Rest/Ro, for at få hævelsen til at forsvinde
M = Movement/Mobilisering

Book en tid!

Akut skadesbehandling
(P) Når skaden er sket, gælder det om at reagere hurtigt og prøve at kontrollere inflammations-processen.
(C) Det første er at give kompression  på, som er det mest afgørende for at forhindre og begrænse hævelsen.
(E) Det bedste er, hvis omgivelserne tillader det, at elevere , løfte, det skadet område over hjertehøjde imens men ligger en kompression. Ellers løfter man efter kompressionen er lagt.
(I) Is er først til at lindre smerterne, derefter til at kontrollere inflammationen ved at forhindre nedkøle blodkarrene. Hav is på i 8-9 min. til smerterne bliver mindre. Kommer smertene tilbage, kan der nedkøle 4-5 min. ad gangen indtil smerterne er tålelige.
(R) Hold det skadet område i ro, indtil du føler du tør støtte på det skadet område.
(M) Når du igen kan, så prøv at bevæge og evt. støtte på det skadet område. Men vigtigt at lytte efter kroppens signaler og respektér smerterne, stop op og genoptag “ro”.

Efter skaden
Det er en god idé, at efter den akutte skade, og det meste af hævelsen har lagt sig, at få din skade og krop kontrolleret. Ved mange smerter, at køre på skadestuen, ellers at finde en sports-fysioterapeut til at kontrollere det og evt. hvis muligt, stille en diagnose.

Genoptræning
Den bedste genoptræning sker igen ud fra, at skaden og kroppen er blevet kontrolleret, og deraf udarbejdet en genoptræningsplan. Jo sværere en skade, jo længere tid kan genoptræningen tage.

Den akutte skade, også kaldet traume, kan ofte give overbelastninger og stivheder andre steder i kroppen, da andre muskler og led vil kompensere for det skadet område. For exempel. kan en forstuvet ankel give låsninger i foden, men også forplante sig till knæ, hofte, bækken og ryg som senere kan vise sig som skader eller skavanker.
Her vil til supplement for fysioterapien, kunne bruges skadesterapi og sportsmassage til at forebygge overbelastninger og stivheder i kroppen, og hjælpe med et kortere skadesforløb og derved en hurtigere restitution.

Din første gang er ALTID gratis!

RECOVERY BOOTS -
GRATIS 20 min intro

De professionelles “hemmelige” våben!

Recoveryboots er det bedste system til restitution efter træning vha. kompression som øger blodcirkulationen.
BOOK EN TID NU!
close-link
VELKOMMEN TIL VORES NYE KLINIK I LYNGBY!

kr. 150,- for 30 min. sportsmassage!

Tilbud gælder indtil 01. juli 2018
Book din tid her
close-link